Hogyan ne oktassunk otthon?

Először is: ne játsszunk tanárosdit otthon.
Ne hatalmaskodjunk. Ne követelőzzünk. Ne legyünk túl szigorúak.
Ne áldozzuk fel a családot egy jobb jegyért!

Vekerdy Tamás

Most helyzet van.

A mai az első, amikor az országban MINDEN ISKOLÁS otthonról tanul. Azt, hogy ezt pontosan milyen formában képzelték el a "fentiek", nem tudom. Abban biztos vagyok, hogy nehéz lesz. Kinek többé, kinek kevésbé. Egy gyerekkel megoldható. Ketten már nehezen tudnak egyszerre leülni a számítógép elé, és két különböző videótanárt hallgatni. Még több gyerekkel nyilván még nehezebb. Ha a szülő home office-ban dolgozik, ha van(nak) ovis, vagy még kisebb tesó(k), ha kicsi a lakás, ha nincs kert, ha van problémás gyerek a családban, stb.... Lehet sorolni a nehézségeket. 

Viszont van egy jó hír. Tudtátok, hogy vannak olyanok, akiknek ez a normális?

Vannak szülők, akik évek óta úgy élnek, hogy a gyerekeik "otthon" (pontosabb, hogy intézményen kívül) tanulnak, közben dolgoznak, esetleg ők maguk is tanulnak. A legnagyobb nehézséget az otthonoktatásban mostanában az új rendeletek és a hatóságokkal való küzdelem jelentik, nem maga az oktatás. Újabb jó hír: ez az akadály most elhárult. :)

Az otthontanulók, akikről beszélek, önként döntöttek az otthontanulás mellett (legyenek ők a szabad-otthontanulók), nem a rendszer kényszerítette bele őket magaviseleti, vagy egyéb problémák miatt. Ez utóbbi egy teljesen másik csoport (nevezzük őket kényszer-otthontanulóknak), akiknek a helyzetét orvosolni kell, és egyáltalán nem szabad összemosni a valódi, szabad-otthontanulókkal.

A szabad-otthontanulók - a közhiedelemmel ellentétben - nem otthon tanulnak, csak épp intézményen kívül. Azon túl, hogy van társasági életük, és nagyon sokoldalúan szocializálódnak (ez most náluk is kiesik, sajnos), a legfőbb tulajdonságok, hogy ők is tanulnak.
A NAT szerint vagy nem, de valamit tanulnak. Van, aki enged a gyerekének időt, hogy megérjenek benne a dolgok, és van, aki ugyanolyan szigorúan követi a NAT-ot, mint az iskolába járó társai. Általában azonban igaz, hogy sokkal kevesebb időt töltenek el tanulással, mint a kortársaik az iskolában, és sokkal több idő marad egyéb tevékenységekre. A tanulás pedig sokkal inkább élményszerű, nem csak a száraz tananyag.
A szülők hisznek és bíznak abban, hogy a gyerekek képesek tanulni, érdeklődnek, gondolkodnak, kíváncsiak. Ehhez nem kell más, mint megadni nekik a kérdezés lehetőségét, majd válaszolni, vagy választ keresni rá.
A legfőbb jó a szabad otthon tanulásban, hogy ha a szülőben van elég hit és bizalom, a gyerek mindent (értsd: mindent!) meg fog tanulni, amire szüksége lesz az életben, mindenféle kényszer nélkül.
Ezeket csak azért írtam le, hogy tudd, így is lehet. Nem való mindenkinek, de most mindenki otthon fog oktatni/tanulni, és az a legjobb lehetőséged, ha pozitívan állsz hozzá.

A pozitív lelki beállítottság most létszükséglet. Ha készen állsz arra hogy ezt a helyzetet ne csak gyötrelemként éld meg, hanem kihasználjad, mint egy jó lehetőséget a gyermekeddel való (újra)kapcsolódásra, akkor nagyon szerencsések vagytok, mert még nyerhettek is azon, amin a negatív lelki beállítottsággal élők veszíteni fognak.


És akkor nézzük A Helyzetet.


Ha a Te gyermeked minden nap széles jókedvvel írja a házifeladatot, és alig várja a kémia órát meg a verselemzést, örülhetsz, nagyon szerencsés vagy, valószínűleg otthon is minden könnyedén fog menni. De attól tartok, ebből van kevesebb.

Tudnod kell, hogy egy iskolás, aki évek óta megcsömörlött a kényszerített tanulástól, az érdeklődési körét messzire elkerülő tananyagtól, nem lesz egyik pillanatról a másikra kíváncsi a geometria vagy a költészet rejtelmeire.
Nagy türelem és empátia szükséges hozzá, hogy kivárd, amíg kicsit feloldódik ez a feszültség. 
Mivel nem tudom, milyen formában, milyen eszközökkel folytatódik a tanulás otthon, nem tudok tanácsot adni (és különben sem akarok). De az biztos, hogy nem az lenne a célom, hogy az iskolai rendszert átültessem az otthonomba, mert ezzel megmérgezném az OTTHON eddig (remélhetőleg) meghitt és szeretetteljes légkörét.

  • Igyekeznék a lehető leglazábban venni a feladatokat, csak a nagyon kötelezőeket megcsinálni.
  • Esetleg elhúzni, elnyújtani kicsit, hogy hosszabb idő álljon rendelkezésre ugyanannyi tananyagra.
  • Sőt, csak azokat tanulnánk, amire majd épül valami.
  • A "dolgozatokban" segítenék, ha tudom, hogy az adott tárgy nem megy jól, vagy a jelen helyzet miatt nem volt időnk, lehetőségünk rendesen felkészülni.
  • Semmiképpen nem a kitűnő bizire hajtanék. (Felvételizőknek: a többiek is ugyanebben a helyzetben vannak!)

Pár dolog...

...amivel élményszerűbbé tehetjük az otthon tanulást és talán belefér otthoni munka mellett is, vagy éppen még segíti is a home office-t. (Azt hiszem, ez nem az offline gyermekkor virágzásának az időszaka lesz... Sőt, örüljünk hogy ez most történik, és nem az internet előtt... na akkor lett volna igazán nagy probléma!) 

A pánik elkerülése végett tudatosítsad magadban, hogy az iskolára szánt időnek a fele (ha nem több) a semmire megy el. Utazás, az órán fegyelmezések, szünetek - mind-mind olyan idő, amit most NEM kell belesűrítened a napotokba a home office mellé.

Érdemes követni a frissen alakult facebook csoportokat, mint például az Online otthonoktatást. A Videótanár honlapján és youtube csatornáján minden tananyagot (van olyan???) megtalálsz.

Irodalom "órán" az aktuális tananyagnak megfelelő verseket, novellákatt lehet olvasni, hallgatni. (Haladó otthontanulóknak: nem elemezni, csak átélni.) Rengeteg jó vers található az interneten videókon, és sok színház elérhetővé teszi az előadásait (de sok egyébként is fent van a neten). Ha a munkához kell szabad idő, küldd el "színházba" a gyerekeket. 

Történelem: nagyon sok történelmi korszakhoz lehet találni filmet, vagy oktatóanyagot.

Matematika tanulásra a Zseni leszek youtube csatornát ajánlom.

Nyelvtanulásra rengeteg lehetőség van az online világban, nyelvoktatásra szakosodott honlapok, youtube-csatornák, csak keresni kell! De sokan játék, például Minecraftozás közben tanulnak meg angolul.

Kémiai kísérletek sora megtekinthető a youtube-on, de az Élmény a kémia facebook oldalon is érdemes keresni és érdeklődni. A Chemlab applikációjával (fizetős és ingyenes verzió) még titrálni is lehet digitálisan! :D

Kering a facebookon egy javaslat, az M5 már sugározza is a tananyagot. 
"Azokra a kísérletekre emlékszem fizikából, amit Öveges prof. tanított a köztévében, Bartus énekórái, Szerényi biológia órái, stb. Csak elő kéne venni az archivumból és sugározni. Olcsó és hasznos lenne!
Tisztelettel javaslom, hogy az m2 közszolgálati csatorna hétfőtől ne meséket, hanem tananyagot sugározzon azoknak a gyerekeknek, akiknek nincs internetjük! Ha egyetértesz, oszd!"
(Angolul még ennél is sokkal több és jobb anyagokat lehet találni, aki beszéli a nyelvet keresse ezeket is!)

Olyan összefogás alakult ki az oktatással kapcsolatban, olyan sok ötletet lehet találni az interneten, hogy kár lenne veszni hagyni ezt a lehetőséget.

Kívánom hogy Neked is sikerüljön pozitív lelki beállítottsággal a lehető legjobbat kihozni a helyzetből!

Végül pedig: Ezzel az írással nem azt akarom sugallni, hogy könnyű lesz, vagy éppen nincs is semmi gond. Pontosan tudom, hogy vannak olyan családok, falvak, régiók, ahol ez teljes káoszba fog torkollni. Szívem szerint megölelném őket, és azt mondanám, "hagyjátok a fenébe, pihenjetek, lélegezzetek fel!" De nem tehetem, mert az sem lenne megoldás, mert nem mindenkinek lesz jó megoldás, lesz, akinek egyáltalán nem lesz semmilyen megoldás, csak marad a kínlódás, vagy osztályismétlés. Megszakad értük a szívem! De kérem azokat, akik megtehetik, tegyék meg a tőlük telhető legtöbbet!

Köszönöm, hogy elolvastad.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Általános Szerződési Feltételek

Általános Szerződési Feltételek A jelen általános szerződési feltételek a Dortsa színes világa Facebook oldalon ( www.facebook.com/dortsahor...